گرده گل و ۱۱ مورد از خواص شگفت‌انگیز آن

عسل دلژین 08 شهریور 1399 0 دیدگاه

فواید عسل بر کسی پوشیده نیست؛ اما آیا با فواید گرده گل نیز آشنایی دارید؟ گرده زنبور عسل ترکیبی از گرده‌های گل، شهد، آنزیم‌ها، عسل،  موم و ترشحات زنبور است.

زنبورهای عسل کارگر گرده‌ها را از گیاهان جمع‌آوری کرده و آن‌را به زنبور عسل تبدیل کننده در کندو منتقل می‌کنند، جایی که در این کلونی ذخیره و از آن استفاده شود.

گرده گل زنبور عسل را با سایر محصولات آن مانند عسل، ژل رویال یا بره موم اشتباه نگیرید این محصولات شاید حاوی مقدار ناچیزی گرده باشند اما بیشتر شامل مواد دیگری هستند.

با تازگی محققان با فواید گرده گل زنبور و فواید بی شمار آن با داشتن مواد مغذی، اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها، جربی‌ها و بیش از ۲۵۰ ماده فعال دیگر که برای سلامت مفید هستند آشنا شده‌اند.این مسئله تا بدان حد می‌باشد که وزارت بهداشت فدرال در آلمان، گرده زنبور عسل را به عنوان نوعی دارویی می‌شناسد.

بسیاری از مطالعات اثرات سلامتی گرده زنبور عسل را مورد بررسی قرار داده و نتایج امیدوار کننده‌ای را یافته اند.

در اینجا ۱۱ مورد از فواید بی‌شمار گرده گل برای سلامتی صحبت می‌کنیم.

فواید گرده گل زنبور عسل

۱) ترکیب بیش از ۲۵۰ ماده فعال مغذی

گرده زنبور عسل دارای ترکیبات مغذی بسیاری است. این ماده شگفت انگیز شامل بیش از ۲۵۰ ماده فعال بیولوژیکی از جمله پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها ، اسیدهای چرب، ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنزیم‌ها و آنتی اکسیدان‌ها است.

دانه‌های گرده زنبور عسل از ۴ ماده اصلی تشکیل شده‌اند:

  • کربوهیدرات: ۴۰٪
  • پروتئین: ۳۵٪
  • آب: ۴-۱۰٪
  • چربی ها: ۵٪
  • سایر مواد: ۵-۱۵٪
  • و مقداری ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌بیوتیک‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است.

با این وجود محتوای غذایی گرده گل به فصل جمع‌آوری آن و گل‌های که گرده از روی آن‌ها جمع‌آوری شده است بستگی دارد. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده است که گرده جمع آوری شده از گیاهان کاج تقریباً ۷٪ پروتئین دارند، در حالی که گرده جمع‌آوری شده از خوشه‌های خرما حاوی نزدیک به ۳۵٪ پروتئین است.

علاوه بر این، گرده زنبور عسل که در بهار برداشت می‌شود، از نظر آماری اسیدهای آمینه بسیار متفاوت است از گرده جمع‌آوری شده در تابستان است.

۲) محافظت از بیماری‌های مزمن

گرده زنبور عسل شامل طیف گسترده‌ای از آنتی اکسیدان‌ها  از جمله آنها فلاونوئیدها ، کاروتنوئیدها، کوئرستین ، کائمپرفرول و گلوتاتیون می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین فواید گرده گل به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌ها موجود در آن است که بدن را در برابر مولکول‌های مضر به نام رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. آسیب توسط رادیکا‌ل‌های آزاد به بیماری‌های مزمن مانند سرطان و دیابت نوع ۲ مرتبط است.

در آزمایشات انجام شده بر روی حیوانات و برخی مطالعات انسانی محدود نشان داده شده که آنتی اکسیدان‌های موجود در گرده زنبور عسل می‌توانند التهاب‌های مزمن را کاهش دهند، باکتری‌های مضر را از بین ببرند، با عفونت ها مبارزه کرده و از رشد و گسترش تومورها نیز جلوگیری می‌کنند.

با این حال، میزان آنتی اکسیدان موجود در گرده زنبور عسل نیز به منبع گیاهی آن بستگی دارد.

۳) کاهش بیماری‌های قلبی با استفاده از کاهش چربی خون و کلسترول

یکی از شایع‌ترین دلایل مرگ‌و‌میر در جهان بیماری قلبی می‌باشد. چربی خون و کلسترول خون بالا هم با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط است. جالب است که گرده زنبور عسل ممکن است باعث کاهش این عوامل شود.

به عنوان مثال، مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که عصاره گرده زنبور عسل می‌تواند کلسترول خون را به ویژه کلسترول LDL “بد” را کاهش دهد.

در افراد مبتلا گرفتگی رگ قلب که باعث ضعف بینایی در آن‌ها شده بود؛ مصرف مکمل های گرده زنبور عسل میزان کلسترول خون را کاهش داده و باعث افزایش میزان بینایی آن‌ها شده است.

علاوه بر این، آنتی اکسیدان‌های موجود در گرده زنبور عسل ممکن است از اکسیداسیون چربی‌ها محافظت کند. هنگامی که لیپیدها اکسیده می‌شوند، می توانند با هم جمع شوند، عروق خونی را محدود کرده و خطر بیماری قلبی شما را افزایش می‌دهد.

۴) تقویت عملکرد کبد در برابر مواد سمی

کبد یکی از ارگان‌های حیاتی بدن است که  باعث تجزیه و دفع سموم از خون می‌شود. مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که گرده زنبور عسل توانایی‌های کبد در سم زدایی را تقویت می‌کند.

در این تحقیقات مشخص شد در حیوانات مسن‌تر، گرده زنبور عسل دفاع آنتی اکسیدانی کبد را تقویت کرده و مواد زائد بیشتری مانند مالون دی آلدئید و اوره را از خون خارج می کند.

مطالعات دیگر روی حیوانات نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان‌های موجود در گرده زنبور عسل از کبد در برابر صدمات ناشی از چندین ماده سمی از جمله مصرف بیش از حد داروهای شیمیایی محافظت می‌کند. گرده زنبور عسل باعث بهبودی کبد نیز می‌شود.

با این حال، معدود مطالعات انسانی در مورد فواید گرده گل زنبور عسل بر عملکرد کبد را ارزیابی کرده است. برای تعیین توصیه‌های پزشکی، مطالعات بیشتری در مورد انسان لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *