پایان غم انگیز زندگی زنبور نر

عسل دلژین 04 شهریور 1399 0 دیدگاه

هدف اصلی وجود داشتن زنبور نر باور کردن زنبور ملکه است؛ زنبور ملکه باکره به محض پرواز و ایجاد ارتعاشی با بال‌های خود به منظور جفت‌گیری، زنبورهای نر را به دنبال خود کشانده و در حین پرواز با آن‌ها جفت گیری می‌کند؛ هر زنبور نری که در حین پرواز موفق به جفت‌گیری با زنبور ملکه شود بعد از بارور کردن ملکه به زمین افتاده و می‌میرد.

از آن‌جایی که زنبورهای نر نیش ندارند در دفاع از کندو هیچ کمکی به زنبورهای کارگر نکرده و قادر به جمع‌آوری شهد نیز نیستند؛ برای همین در خشکسالی و اوایل پاییز یا زمستان از کندو بیرون رانده می‌شوند تا غذای اضافی مصرف نکنند. این وظیفه را زنبوردارها به جای زنبورها انچام می‌دهند؛ آن‌ها در ورودی کندو تله‌ای قرار می‌دهند که کوچک‌تر است و تنها زنبورهای کارگر از آن عبور می‌کنند و زنبورهای نر به دلیل جثه بزرگ‌تر قادر به عبور از ورودی کندو نخواهند بود.

چه زمانی زنبورهای کارگر تخم زنبور نر می‌گذارند؟

چنانچه به هر دلیل کندویی ملکه خود را از دست بدهد یعنی یتیم شود و هیچ گونه تخم یک روز یا لارو جوان در کندو نباشد که کارگران با آن‌ها ملکه پرورش دهند, ظرف ۷ تا ۱۵ روز تخمدان برخی از کارگران رشد می‌کند و شروع به تخم گذاری می‌نمایند.

 زنبوران کارگر تخم‌گذار در طول عمر خود فقط چندین تخم می‌گذارند, ولی با توجه به این که تعداد زیاد زنبور کارگر هم زمان با هم شروع به تخم‌گذاری می‌کنند, در مجموع توسط آن‌ها تخم‌های زیادی گذارده می‌شود. زنبوران کارگر تخم‌گذار به طور نامنظم و گاه چند تخم داخل یک حجره می‌گذارند و تمام نوزادان آن‌ها زنبور نر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *